logotype

Vijesti/Aktualno

Telekomunikacije – Što donosi prijedlog novog Pravilnika o univerzalnim uslugama

 

Prema Zakonu o elektroničkim komunikacijama (ZEK_NN br.76/2022.) univerzalne usluge su ”najmanji skup usluga određene kakvoće koje su dostupne po pristupačnoj cijeni svim krajnjim korisnicima na cijelom području Republike Hrvatske, neovisno o njihovoj zemljopisnoj lokaciji”.

U dosadašnjem Pravilniku o univerzalnim uslugama (NN br.58/2023) univerzalne usluge su definirane na način da operator, koji daje korisnicima univerzalnu uslugu treba omogućiti:

1. pristup usluzi odgovarajućeg širokopojasnog pristupa internetu i uslugama govorne komunikacije po pristupačnoj cijeni, uz kakvoću usluge koja se propisuje Pravilnikom,

2. postavljanje javnih telefonskih govornica u prostorima ili blizini mjesta od javnog interesa,

3. ponudu cjenovno pristupačnih tarifnih opcija ili paketa prilagođenih socijalno ugroženoj skupini potrošača.

 U Prijedlogu izmjena i dopuna Pravilnika o univerzalnim uslugama HAKOM navodi značajna poboljšanja za korisnike ovih usluga i to naročito u povećanju brzine interneta kao i broja korisnika koji će moći koristiti ovu uslugu po povoljnijim cjenama. Naime, dosadašnji Pravilnik o univerzalnim uslugama je obvezivao operatora univerzalnih usluga da brzina interneta, koja se mora omogućiti svakom stanovniku RH, bude 7 Mbit/s za download odnosno skidanje podataka, te 1 megabit u sekundi u tzv. uploadu. (u odlazu). Ovim se prijedlogom predlaže podizanje osnovne brzina interneta na 14 megabita u sekundi u dolasku, a zadržava 1 Mbit/s u odlasku.  

Također se ovim izmjenama želi obvezati veći broj operatora koji bi pružali univerzalnu uslugu što je do sada bio obvezan jedino Hrvatski Telekom. Ako se usvoje ove predložene izmjene, još 2 operatora će biti u obvezi pružati univerzalne usluge a to su A1 i Telemach.

Što se tiče navodnog povećanja broja korisnika koji bi mogli koristiti ove usluge, u prijedlogu izmjena Pravilnika nije vidljiva mogućnost znatnijeg povećanja broja osoba na koje bi se primijenio kriterij korisnika s posebnim socijalnim potrebama.

Naime, u do sada važećem Pravilniku operator je bio obvezan u članku 12. stavak (2) i (3) “osigurati posebne cjenovne sustave koji su prilagođeni potrebama socijalno ugroženih skupina krajnjih korisnika usluga (korisnika usluga s niskom razinom prihoda i korisnika usluga s posebnim socijalnim potrebama)”, što su korisnici trebali dokazivati odgovarajućim potvrdama nadležnih institucija, te “U slučaju da sukladno prethodnom stavku Agencija utvrdi da maloprodajne cijene nisu cjenovno pristupačne socijalno ugroženoj skupini potrošača, odlukom iz članka 119. Zakona odredit će operatore univerzalnih usluga koji su obvezni osigurati posebne cjenovne sustave koji su prilagođeni potrebama socijalno ugroženih skupina krajnjih korisnika usluga (korisnika usluga s niskom razinom prihoda i korisnika usluga s posebnim socijalnim potrebama)”. 

U prijedlogu izmjena Pravilnika u članku 2. stoji da će HAKOM “utvrditi cjenovnu pristupačnost usluga na način da će osobito uzeti u obzir prosječne maloprodajne cijene odgovarajućih paketa navedenih usluga u odnosu na prosječne prihode potrošača odnosno kućanstva.“, te u članku 3. da će Agencija “odrediti operatore univerzalnih usluga koji su obvezni osigurati posebne cjenovne sustave koji su prilagođeni potrebama socijalno ugroženih skupina potrošača (korisnika usluga s niskom razinom prihoda i korisnika usluga s posebnim socijalnim potrebama).“

 

Savjetnica za telekomunikacije

Zagorka Krvavica,dipl.ing.

2024  Splitski potrošač   globbers joomla templates